高2以上の諸君は、以下の問題に挑戦してみてください。 (解答はこのページの一番下に記載しています。)
制限時間は3分です。
The sheer number of people in a group affects the amount of communication. Consider the difference between communication between two friends and communication in a group of live people. When friends talk, there are two people sending and receiving messages. In a group of live, there are live people doing the same thing. Each idea that is expressed must be understood by four others, who may also choose to respond. Consequently, the greater number of people in a group, the fewer contributions any individual may make. Because there are disadvantages to large groups, you might assume that small groups would be the most effective.However, groups can be too small as well as 100 large. With 100 few members, a group has limited resources, which eliminates a primary advantage of groups for decision making. Also, in very small groups, members may be unwilling lo disagree or criticize each other’s ideas. I believe that five to seven members is the ideal size for a small group.
1. We can conclude from the reading that in large groups —-.
A) there is always a chaos at the end of each discussion
B) no one criticizes each other’s ideas
C) before a decision is made everyone has to express their ideas
individually
D) everyone is free to express their ideas as much as they want
E) there is less opportunity for each person to speak
2. According to the passage, small groups —-.
A) are always more successful than large groups in terms of decision
making
B) can have some disadvantages as well
C) express their criticism more freely than large groups
D) have always infinite resources
E) are unable to make a decision at the end of discussions
3. The author of the article suggests that —-.
A) the number of people in a small group must not be more than five
B) large groups are always superior to small groups
C) the ideal size for a small group should be five to seven
D) small groups are better as members of them have a chance lo criticize
each other
E) everyone should listen to each other’s ideas no matter how large the
group is
上記英文の語数は166語(間違ってなければ!)ですから、黙読スピード180~200wpm ですと、1分以内に一応読み切ることができます。解答に20秒ずつかけても、合計2分となる計算ですが、設問の選択肢が多いため、一度読んだだけでは解答できないことを想定して、3分としています。一方、英検準1級の大問3、長文の内容一致問題は、500語前後が3題、設問数10(各問選択肢は4つ)で、これをだいたい30分以内に解けることが理想です。単純に1題10分としたときに、上記の英文はボリューム的にその3分の1ですから、この点からも、制限時間3分以内というのは、大きくはズレていないと思います。もちろん、英検の内容との難易度の差なども考慮しなければならないでしょうが、そこまで細かく分析する必要もありません。要は、「読む速度と内容理解の深さを両立させる」トレーニングです。当塾の生徒は、教室でも家庭でも、ストップウォッチまたはキッチンタイマーを横に置いて解いています。ただし、それぞれの生徒の現レベルは当然考慮しますから、同じ問題をどの生徒にも同じ制限時間で解かせているわけではありません。(どれくらいの時間に挑戦したいか自己申告させます。)上の問題ですと、実際にはだいたい2分~6分くらいまで幅があります。こちらが設けている到達目標に対して、生徒のペースで徐々に近づいてくればよいのです。
解答はそれぞれ、1. E 2. B 3. C です。
※追記 英検と実際の英語の学力との相関は、級が上がるにつれて高くなります。5~3級レベルですと、それほど高くないと感じていますが、準2級以上になるとかなり相関性が高くなります。たとえば上記の問題の解答時間にしても、準1級レベルの生徒であれば2~3分、2級レベルの生徒であれば5~6分といったところです。準2級ならば10分前後でしょうか。(あくまで高校生の場合で、小中学生は除きます。)ただ、英検保有の有無にかかわらず、難関と呼ばれる大学を受験予定の高3生であれば、3分以内に全問正解できるくらいの力は最低限必要でしょう。